Conserveringsmethode voorlopig houten heldehulden zerkje grote oorlog 1914-1918.

Een tijdje geleden konden we een houten heldenhulde zerkje verwerven van een Vlaamse soldaat uit de Eerste wereldoorlog.

Lees hier meer over op :https://vlaams-historisch-archief.org/object-van-de-maand 

Het Heldenhulde kruis was aangezien zijn leeftijd van minstens 105 jaar in redelijk goede toestand maar was toe aan een professionele conservering.

Het te conserveren houten Heldenhuldezerk zoals wij het aantroffen.

Het kruis heeft vermoedelijk wel enkele jaren tijdens en na de oorlog buitengestaan op de locatie van de gesneuvelde soldaat.

Hierdoor was het enorm verweerd en heeft het veel van zijn zwarte verf verloren en ook de gele letters oogden zeer flauw.

Te conserveren houtrot en houtkever aantasting.

De onderkant waarmee het Heldenhulde zerk in de grond had gestaan was voor een groot gedeelte weggerot en had last gehad van houtworm.

Aanbrengen aangepaste eiken kader en belettering.

Er kon dus geen enkel risico worden genomen op verdere aantasting.

Vooraleerst werd het kruis 3 maanden bewaard op een constante temperatuur die schommelt tussen de 19 en 23 graden Celsius zodat het zeker goed droog en vochtvrij zou zijn voor de behandeling.

Daarna werd het kruisje volledig met een zachte borstel volledig stofvrij gemaakt waarna de onderkant werd geïnjecteerd met een chemisch product tegen houtworm.

Daarna werd een volledige lazuurlaag aangebracht zodat het Heldenhulde zerkje geïmpregneerd werd en volledig beschermd tegen alle mogelijke invloeden van buitenaf.

We hebben ervoor gekozen om de zwarte verf van het kruis en de gele verf van de letters niet bij te werken om het volledig authentieke karakter te bewaren.

Om het Heldenhulde kruis wat meer eer en een goede plaats te kunnen geven in het archief werd het voorzien van een bijpassende eiken kader en opschrift.

Het afgewekte geheel zoals we het bewaren in ons archief.

Het eindresultaat mag gezien worden en zo is er toch weer een stukje van onze erfgeschiedenis en van de Adelbrieven van ons volk gered voor de toekomst en het nageslacht.

 

Jan De Beule

Restauratie landsknechttrom Vlaamse Scouts 1946

Kameraad Bruno kwam naar ons met de vraag of we voor hem zijn oude landsknechttrom van de Vlaamse Scouts uit 1946 wouden in elkaar steken en vervolledigen. Deze opdracht hebben wij met veel plezier aangenomen.
wij denken dat deze oude landsknechttrom eens  een oude NSJV trommel kan geweest zijn.
Hieronder gaan wij een beschrijving geven hoe we juist te werk zijn gegaan.
Link naar de facebookpagina van Scoutsarchief Malpertuis : https://www.facebook.com/scoutsarchiefmalpertuis/?ref=page_internal

Dit was de staat hoe de landsknechttrom geschonken is geweest aan het Scoutsarchief.

Eerst zijn we natuurlijk begonnen met al het ontbrekende materiaal bijeen te zoeken. Omdat we de houten ringen voor de vellen wel hadden zijn we ons eerst wat verder gaan verdiepen hoe we de beestenvellen juist over de houten ringen moesten spannen. enzo gingen we aan de slag.

De vellen hebben we eerst 24u laten weken in het water zodat deze goed konden uitgetrokken worden en zo mooi gelijk over de houten ring kon gespannen worden. 

Eens de vellen rond de houten ring opgespannen en verlijmd zijn (met lijm van konijnen beenderen zoals ze het vroeger deden), hebben we ze op de trommel geplaatst zodat deze de juiste vorm kon aannemen tijdens het drogen.  

met 2 spanriemen (niet te hard opgespannen) hebben we alles op zijn plaats gehouden en zo meer dan 48u laten uitdrogen.

als alles goed uitgedroogd is kunnen we beginnen met de landsknecht bijeen te binden met de touwen en de leren op spanners. Om de trommel goed te kunnen opspannen gaan we ook eerst het touw 12u laten weken in water.

Wanneer we het koord overal doorgestoken hebben gaan we de overschot van het koord opgebruiken door onderaan door de touwen te weven. (door dit te doen gaat het touw ook nog eens beter opspannen.

Na al deze stappen te hebben gedaan is de trommel af.

Geschreven en gerestaureerd door Rolf Waegeman

Restauratie schilderij op hout.

Restauratie schilderij op hout. In het archief van Rolf Waegeman zit al jaren een schilderij op hout dat is overgedragen van vader op zoon en dan weer van vader op zoon. Een familiestuk van 3 generaties. Het is een schilderij van een onbekende schilder, een perfecte copy van een prent die ooit is getekend door Jos Speybrouck. Door de jaren was het schilderij enorm vervuild en was de vernislaag zo vergeeld dat de kleuren zeer dof waren geworden. Ook had houtworm de achterzijde de onbehandelde houten plaat aangetast. Hierdoor was het schilderij van 72 cm x 96 cm enorm krom getrokken dat men het bijna onmogelijk nog kon ophangen.

Dit is het schilderij voor de restauratie

Eerst werd het schilderij aan de achterzijde behandeld tegen houtworm zodat dit vernietigende proces werd gestopt waarna er werd begonnen met de reiniging. De voorzijde werd eerst ontdaan van al zijn vuillagen waarna de vergeelde vernis werd verwijderd door een aangepast mengsel van Methanol en terpentijn.

Met de oude vernis er nog op

Hier is de oude vernis eraf gehaald

Hierna werd de achterzijde behandeld wet 3 lagen zwarte olieverf waarvan de lagen van dun naar dik werden opgebouwd om de spanning van de voorzijde deels weg te nemen zodat het schilderij weer kan rechttrekken doordat men op deze manier de spanning werd verdeeld.

Het schilderij is al een stuk platter geworden nu

Dan werd de voorzijde vernist met niet 2 lagen niet vergelende schilderijvernis op basis van witte natuurhars.

Om het schilderij volledig plat te krijgen werd het verlijmd met een warme beenderlijm op een dunne houten triplex plaat. 

Eerst werd het schilderij beschermd met een dikke folie om erna gewicht op te leggen zodat het goed kon drogen en om te voorkomen dat het terug scheef trok.

He schilderij was na droging in zijn volle glorie hersteld en klaar om in te lijsten. De inlijsting gebeurde met een omranding van imitatie van Franse steen om de fiere ridder zij ridderlijke plaats te ondersteunen.

Naar de alom gekende en terechte uitspraak van Albrecht Rodenbach 'waar is de oudere fierheid heen gevaren' , heeft dit schilderij alvast zijn fierheid teruggevonden.

Het resultaat!

Gerestaureerd en geschreven door: 

Jan de Beule


Restauratie Moeder met Gebroken Heldenhuldezerk 

Bij het verworven archief van Kameraad Willy Brone was het vrij gekende beeld van de moeder met 

het gebroken Heldenhuldezerk van beeldend kunstenaar Gabriel Van der Meersche.
Het plaasteren beeld was gebroken in 3 stukken en is nu in zijn volle glorie vakkundig hersteld. 

Hierna volgt het restauratie proces:

Vooreerst werd het Plaasteren beeld met gips klever aan elkaar gezet en binnenin verstevigd.

Nadat het beeld voldoende was uitgehard werden de scheuren met zacht krijtwit weggewerkt in 3 lagen tot er niets meer zichtbaar was.

Dan werd alles geschuurd en werden de nieuwe stukken gefixeerd waarna er 2 lagen synthetische grondverf werd geplaatst.

Hierna werd het beeld gepolychromeerd op klassieke manier met geslepen verf pigment in papaverolie met terpentijn en siccatief.

De voet van het beeld werd in een imitatie van Blauwe hardsteen gezet om het beeld meer draagkracht te geven.

Na het aanbrengen van een vernislaag pronkt het beeld nu in ons archief weer in volle glorie.

Een stuk Vlaamse geschiedenis werd zo van het verdwijnen gered.

Gerestaureerd en geschreven door :
Jan de Beule


Restauratie Bas-reliëf Joris Van Severen

van de bekende kunstenaar Albert Poels

Veelal zijn archiefstukken door de tijd heen beschadigd of kapotgegaan.
Gelukkig hebben we de nodige expertise in huis of kennen we de nodige vakmensen die ons met
raad en daad kunnen bijstaan om deze stukken in volle glorie te herstellen of conserveren.
Zo kregen we vorig jaar een bas-reliëf binnen van Joris Van Severen dat in 3 stukken was gebroken.
Het werd maar nipt van het containerpark gered.

Restauratie.

Het bas-reliëf werd vakkundig aan de achterzijde verstevigd en geplaasterd met een net.
Hierna werd het voor de stevigheid aangebracht op een houten plaat waarna de scheuren en ontbrekende
delen die zichtbaar waren aan de voorzijde weggewerkt.
Na droging werden deze plaatsen voorzichtig bij geschuurd en werd over het geheel een fixerende laag aangebracht
om het oppervlak gelijkmatig te maken van inzuiging.

Vervolgens werden 2 oliehoudende grondlagen in rode kleur aangebracht.
De reden waarom er voor rood werd gekozen is omdat er bladgoud zal worden aangebracht.
Bladgoud en bladkoper hebben de eigenschap dat ze licht transparant zijn en door een rode grondlaag aan te brengen
zal het bladgoud in zijn volle glorie kunnen schitteren.
Na 48 uren droging werd de grondlaag licht gematteerd om er vervolgens een lijmlaag van mixion aan te brengen waar
het bladgoud zal worden ingeleefd.

Na een droging van perfect 12 uur is de mixion voldoende droog om het goud te kleven.
Wanneer het bladgoud is aangebracht wordt dit handmatig gepolierd.
Hierna werd er een conserverende vernis aangebracht die na droging werd gepatineerd.

Het patineren heeft als doel een veroudering effect te creëren.
De patine is een patina op basis van olieverf.
De fijne kader werd in een zwarte kleur geschilderd om het geheel wat te verzwaren.
Voor een goed effect werd het bar-reliëf afgewerkt met 2 matte vernislagen.
Zo is het portret van Joris Van Severen in al zijn glorie hersteld en kan het een verdiende plaats krijgen in de figuren galerij.

Het resultaat na 8u werk:

gerestaureerd door Jan de Beule

Geschreven door Jan de Beule